Isnin, 24 Ogos 2009

Punca Anak-Anak Menderhaka

1. Kecenderungan anak itu sendiri yang tidak mahu menghormati danberbakti kepada ibu bapanya. Dirinya dipenuhi dengan sifat-sifat kejiyang sentiasa mendorongnya untuk menderhaka kepada ibu bapanya.

2. Faktor keturunan juga mempengaruhi sifat seorang anak untukmenderhaka kepada Ibu bapanya. Anak yang dilahirkan oleh ibu bapa yangsuka menderhaka kepada ibu bapanya dahulu juga bertanggungjawabmewariskan sifat suka menderhaka itu tadi kepada anak yangdilahirkannya.

3. Pengaruh pangkat kebesaran dan harta kekayaan antara punca mengapaanak itu sanggup menderhaka kepada ibu bapanya. Anak yang begini akanmudah menutupkan tanggungjawabnya kepada mereka sebaliknya ia sentiasasibuk dengan urusan pekerjaan, sahabat handai dan mengumpul hartasehingga tiada masa untuk melawat kedua orang tuanya.

4. Pengaruh isteri yang rupawan. Segala kata-kata yang di ucapkan olehiserinya yang menabur fitnah terhadap ibu bapanya terus di terima tanpausul periksa. Ia lantas menjadi berang dan terus memaki hamun mereka.

5. Mementingkan diri sendiri. Baginya jika berbakti pada keduanyaditakuti akan ditimpa kesusahan dan kemiskinan. Jika sering menziarahikeduanya bimbang pula masanya akan terbuang, mengganggu urusan pekerjaandan mengurangi masa untuk bersuka ria bersama rakan-rakan.

6. Anak yang kurang mendapat didikan agama, bersahabat denganrakan-rakan yang suka membuat maksiat serta kecenderungan anak itusendiri yang suka kepada maksiat.

Wallahua'alam

Tiada ulasan: